Genoeg te doen - Reisverslag uit Takalani, Zuid-Afrika van Manja Dieterman - WaarBenJij.nu Genoeg te doen - Reisverslag uit Takalani, Zuid-Afrika van Manja Dieterman - WaarBenJij.nu

Genoeg te doen

Door: Manja Dieterman

Blijf op de hoogte en volg Manja

14 November 2015 | Zuid-Afrika, Takalani

Hoi allemaal,

De afgelopen week is het weer bijzonder warm geweest en er heerst dan ook droogte in Zuid-Afrika. Mijn voorspelling zegt gelukkig dat het maandag af gaat koelen, maar of er ook genoeg regen komt is maar de vraag...

Dan mijn week:
Vorige week vrijdag ben ik samen met Maartje en Mashudu naar hun kerk geweest waar eten was uit allerlei landen. Overal kon je een theelepeltje van proeven zodat je overal wat van kon eten. Er was ook een Nederlandse tafel en ik moet zeggen dat de hutspot, rode kool en bitterballen me goed hebben gesmaakt. Ook het eten van de andere landen was heerlijk. Het was echt genieten even wat anders dan pap of rijst.
Op zaterdag had ik de mogelijkheid samen met Maartje naar een bruiloft te gaan. Erg interessant om te zien hoe dat hier gaat. Toen ik begin van de avond weer thuis kwam waren de kinderen heel blij me weer te zien. Fijn om op deze manier te merken dat de band zo goed is en hoe erg ze het waarderen dat ik hier ben.
Zondag was er weer een dienst op takalani en s middags hebben de kinderen drama gedaan waar ik bij heb gekeken.
Op maandag ben ik met een deel van de staff op ziekenbezoek geweest bij één van de schoonmakers. Hier heb ik uit de Vendabijbel gelezen voor haar. 's Middags weer veel tijd doorgebracht met de kinderen, dit doe ik eigenlijk elke middag. Dan weer een praatje maken, dan weer spelen. Er is altijd wel iets te doen met de kinderen en de band groeit nog steeds. Afgelopen week is de band met een driejarig meisje bijvoorbeeld heel erg gegroeid. We hebben maandagmiddag zoveel lol gehad en dat terwijl we elkaar amper begrijpen.
Dinsdagochtend ben ik samen met de directrice naar de stad geweest om een prijsindicatie voor de tegels te krijgen. Vanwege het grote oppervlak kost dit heel wat geld (ruim €4000,-), maar alle beetjes helpen dus ik ga m'n best doen een begin te maken voor dit grote bedrag. Deze avond was ook wel leuk, ik heb een deel van de kinderen weten te verbazen. Tijdens de avondsluiting na het zingen stond ik op en zei ndi madekwana (goedenavond) en las psalm 1 uit de Vendabijbel. Normaal doet één van de kinderen dit, maar sommigen waren wel erg verbaasd toen ik Venda las.
Het Venda lezen begint normaal te worden, want woensdagochtend heb ik ook weer gelezen bij de dagopening met de staff. Omdat ik zo goed las (Hebreeën 11 - over de geloofshelden) hebben ze me de Vendanaam Lutendo gegeven, dit betekent geloof. 's Ochtends hebben we een workshop brandveiligheid gehad, heel informatief. En 's middags heb ik veel met de kinderen gepraat.
Donderdagochtend hadden we weer een workshop/voorlichting van een social worker van het ziekenhuis. En ook deze middag heb ik weer veel tijd met de kinderen doorgebracht.
Gister ben ik toch nog een keertje extra naar Gondo geweest. Graad 3 had me uitgenodigd voor hun farewell. We hebben met de klas gekookt en daarna heerlijk gegeten. Het was heel gezellig :)

Al met al, genoeg te doen ook al ga ik niet meer naar Gondo. Natuurlijk zijn er ook wel eens lastige situaties hier, het zijn toch 67 kinderen bij elkaar met allemaal een verschillende achtergrond waarin ze al heel wat hebben meegemaakt. Toch is het heel fijn om te merken dat er een vertrouwensband is dat kinderen verhalen met me willen delen en dat ik met ze kan praten over hun verleden, maar ook over de dingen waar ze nu mee zitten. Dankbaar dat ik ook in die zin iets voor ze kan betekenen.

Liefs, Manja.

Ps. Zoals genoemd in de blog kosten de tegels heel wat. Ik wil iedereen heel erg bedanken die al heeft gedoneerd. Momenteel ben ik al in staat een donatie van €750,- te doen! Doneren kan nog steeds en met €5,- is weer een extra vierkante meter tegels bekostigd. Doneren kan door over te maken naar NL26ABNA0415445272 tnv H.J. Dieterman ovv project Takalani Afrika.

  • 14 November 2015 - 11:27

    Gerdie Dieterman:

    Hallo Manja,

    jij zit niet stil, daar! En dat met die temperaturen..... Wat je de kinderen geeft door er simpelweg voor ze te zijn, is voor hun van grote waarde. Het zal nog moeilijk worden om straks afscheid te nemen. Maar daar moet je nog maar even niet aan denken.
    Fijn dat je er af en toe ook even uit bent met Maartje en dat je ook van die momenten mag genieten. En van de bitterballen :)

    Lieve groet van Willem en Gerdie

  • 16 November 2015 - 10:59

    Mannie:

    Lieve Manja,

    Een druk programma en ondertussen vliegt de tijd voorbij. Fijn om te lezen dat je zo geniet.
    Ik wens je heel veel sterkte met het afronden en afscheid nemen van al die kids die vast al een plekje in je hart hebben veroverd. Knuffel van mij.

  • 16 November 2015 - 11:32

    Trijnie:

    Hoi, Manja

    Geniet nog even van de tijd in Afrika. De kindjes gaan je missen. op dit moment is het koud en nat in Nederland dus best een flinke overgang dat wordt de verwarming hoger en een dikke jas aan. Zo, een flink sponsor bedrag. Hopen dat je nog veel vierkante meters mag bekostigen. Nog veel werk plezie en Gods zegen toegewenst.

    Liefs Trijnie

  • 21 November 2015 - 12:04

    Marga:

    Nog even druk, druk, druk!! Geniet er nog van deze laatste dagen! Nu gaat het snel. We wensen je nog een fijne tijd, een goed afscheid en een veilige reis naar huis! Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manja

Actief sinds 22 Aug. 2015
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 8474

Voorgaande reizen:

15 September 2015 - 05 December 2015

Naar Afrika!

Landen bezocht: