En toen ging de laatste maand alweer in - Reisverslag uit Takalani, Zuid-Afrika van Manja Dieterman - WaarBenJij.nu En toen ging de laatste maand alweer in - Reisverslag uit Takalani, Zuid-Afrika van Manja Dieterman - WaarBenJij.nu

En toen ging de laatste maand alweer in

Door: Manja Dieterman

Blijf op de hoogte en volg Manja

07 November 2015 | Zuid-Afrika, Takalani

Hoi allemaal,

Hier weer even een update vanaf de andere kant van de wereld ;) Het is nu echt volop zomer. Afgelopen weekend boven de 40 graden geweest. Wat was ik blij toen het dinsdag weer afkoelde naar onder de 30 ;) Vanaf vandaag zal het alleen weer gaan toenemen tot temperaturen tussen de 30 en 40 graden.

Maargoed, de afgelopen week is vrij rustig verlopen. Niet veel bijzondere dingen gedaan en bijna alleen maar bij Takalani geweest (mede door wat oververmoeidheid en andere kleine gezondheidsprobleempjes waardoor ik niet naar Gondo kon). Ondanks dat is de week erg snel gegaan en heb ik me zeker vermaakt met de kinderen bij Takalani. Zo heb ik zondag tijdens de kerkdienst op Takalani samen met twee jongens blij blij mij hartje is zo blij gezongen (zie het filmpje op m'n facebook waar zij het samen zingen). Ook heb ik samen met hun en nog een meisje our god is greater gezongen tijdens de dienst.
*Momenteel voel ik me weer helemaal fit gelukkig!

Trouwens wat ook heel grappig is, twee weekjes geleden tijdens de ochtendopening met de staff vroeg één van de social workers me na de tijd of ik het gezongen lied hardop wilde voorlezen. Hij had me namelijk zien bewegen met de lippen tijdens het zingen (ik zing niet zo hard) en wilde niet geloven dat ik Venda kon lezen. Maar na het lezen geloofde hij het gelukkig wel, eind vorige week vroeg hij mij voor te lezen uit de Vendabijbel tijdens de dagopening. Volgens de staff kan ik vloeiend Venda lezen ;)

Gister is overigens m'n laatste dagje op Gondo geweest, dit vanwege de examens die gaan starten komende week. Hier hebben ze aan het eind van elk jaar namelijk examens. We hebben gister heel veel lol gehad met de klas omdat het m'n laatste dag was en aan het eind hadden sommigen nog hele lieve boodschappen voor me: Have a safe journey / you will always be in our hearts / I love you / may God bless you / I love you more. Het was echt heel lief!

Verder ben ik deze week nog mee geweest naar de stad om wat bankzaken te regelen. De terugweg zijn we eventjes gestopt bij de twee tunnels voor wat foto's. Ze zijn hier heel erg trots op hun tunnel door de berg.

Groetjes maar weer en over vier weekjes hoop ik jullie weer te ontmoeten in Nederland ;)

Liefs, Manja.

Ps. Tante Co, als ik terug ben moeten we maar eens een keertje babbelen over het onderwijs hier, er valt genoeg over te praten ;)

  • 07 November 2015 - 20:16

    Coby:

    hoi Manja,
    zojuist jouw blog gelezen! fijn dat het weer beter met je gaat :-) daar zijn we blij om!
    ook las ik in ons kerkblad onder Groningen, dat daar vermeld werd dat het in Zuid Afrika droger is dan in het afgelopen tig jaren geweest is. hoe is dat bij jou? er wordt hier gevraagd om voorbede voor véél regen daar.fijn trouwens dat jouw laatste dag op Gondo zo vrolijk is verlopen en ja hoor, ook heb ik het vrolijke liedje gehoord. echte toppers hoor, ze hebben een goeie lerares gehad!
    ben benieuwd naar jouw verhalen over het onderwijssysteem daar, dus we gaan vast nog samen babbelen daarover!
    hier zijn de temperaturen ook verbazend hoog voor deze tijd van het jaar, vandaag 17% ! zonder jas naar buiten was best te doen!
    nou lieve Manja nog een paar weekjes heel veel plezier in Takalani en omgeving. de nabijheid en zegen van de Here toe gebeden en heel veul loifs uut K'noal!!
    we denken aan jou!

  • 07 November 2015 - 20:29

    Coby:

    och lieve Manja ben ik toch heel belangrijks nieuws vergeten ! Jolien is geboren!!! dochter van Erwin en Jacobien, zusje van Anna en Micha! en dus onze kleindochter!
    prachtig klein meisje, geweldig groot wonder!! we zijn de Here dankbaar! alles is goed!
    dus familie uitbreiding!
    nou veul loifs ,dikke knuf van mij,
    tante Co

  • 07 November 2015 - 22:34

    Mannie:

    Lieve Manja, wat vliegt de tijd hé. Nog vier weekjes en wat heb je veel gedaan en beleefd. Gelukkig ben je weer opgeknapt en voel je je weer fit. Hoe gaan je dagen er nu uitzien nu je afscheid hebt genomen op school ?? Ben benieuwd hoe je dagindeling er uit gaat zien. Volgens mij hoef je je niet te vervelen met al die kinders om je heen. Geweldig hoor dat je hun taal al zo goed spreekt en kunt lezen. Het deed je vast wel goed dat je hun mocht voorlezen hihih. Je hebt een prachtig filmpje op je site staan hoor, wat kunnen ze zingen. Ik heb ervan genoten. Veel plezier verder, verwen ze niet al teveel. Straks moeten ze het ook weer zonder jouw aandacht doen ........ geniet er maar van. Love you.

  • 08 November 2015 - 13:35

    Marga:

    Lieve Manja,
    Leuk om weer van je te horen! Fijn dat je weer bent opgeknapt, hoop dat het goed blijft gaan!! Heb ook het liedje gehoord dat je de kinderen in het Nederlands hebt geleerd, knap hoor! En jij venda lezen.....dat vonden zij vast ook knap

  • 08 November 2015 - 13:39

    Marga:

    Mijn verhaal komt er maar altijd voor he helft op

  • 08 November 2015 - 13:40

    Marga:

    Alweer........!!! Geniet van deze laatste 4 weekjes. Spreken elkaar later, smokje

  • 09 November 2015 - 20:37

    Jaap:

    Hoi, Manja. Mooi om weer even iets te lezen over je avontuur in Afrika. Gelukkig gaat het allemaal goed en zo te horen heb je het naar je zin. Einde in zicht en langzaamaan weer voorbereiden op de terugreis. Geniet van de laatste weken en een goede reis terug, Groet'n uut Winschoot.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manja

Actief sinds 22 Aug. 2015
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 8473

Voorgaande reizen:

15 September 2015 - 05 December 2015

Naar Afrika!

Landen bezocht: