Al bijna drie weken in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Takalani, Zuid-Afrika van Manja Dieterman - WaarBenJij.nu Al bijna drie weken in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Takalani, Zuid-Afrika van Manja Dieterman - WaarBenJij.nu

Al bijna drie weken in Zuid-Afrika

Door: Manja Dieterman

Blijf op de hoogte en volg Manja

05 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Takalani

Hoihoi, vandaag zit ik alweer op een kwart van mijn tijd hier... En wat heb ik hier al veel mogen zien, doen en beleven! Vandaag zijn we teruggekomen van de jongeren conferentie van de reformed church hier. Maar ik zal eerst beginnen met wat ik de afgelopen week heb beleefd.

De afgelopen week ben ik vooral bij Takalani geweest, veel met de kinderen gespeeld en gepraat. En ook weer wat bellenblazen gegeven, ze blijven het geweldig vinden! Ook met de springtouwen die ik ze gaf waren ze erg blij :) Leuk dat er deze week ook een groep Duitsers langs is gekomen. Het waren studenten 'social work' en ze waren hier voor zo'n 10 dagen voor een uitwisselingsproject. De jonge kinderen konden hun lol niet op met zoveel meiden waar ze bij aan de haren konden zitten. Ook hebben de duitse jongens van de groep nog een poos met de jongens van Takalani gevoetbald.
Ook leuk om te vertellen, er zijn twee andere 'blanken' in de buurt. Maartje, zij komt oorspronkelijk uit Nederland en woont hier. Heel erg fijn om af en toe eens even Nederlands met haar te kunnen praten. Daarnaast is er ook een vrouw uit Amerika, Linda, zij is hier voor 2 jaar om Engelse les te geven. Het is heel leuk om zo contact met hun te hebben.

Op donderdag ben ik weer naar Gondo (de school) geweest. Daar was een fundag alle klassen deden optredens, o.a. dans, zang en drama. Superleuk om dit zo mee te maken.
Komende week is het vakantie, maar na de vakantie zal ik twee keer per week naar Gondo gaan om te helpen.

Op vrijdag zijn we dan naar de conferentie gegaan. Het is een prachtige locatie op de berg met een mooi uitzicht over de stad. De diensten zijn wel wat anders dan thuis gewend, maar door de vertaling kan ik alles goed volgen en de diensten waren erg leerzaam. Al met al heb ik heel veel uren in de kerk doorgebracht de afgelopen dagen. Maar ik heb genoten en ook weer nieuwe mensen ontmoet. Leuk dat sommigen Afrikaans leren op school dan kunnen ze redelijk met me communiceren in Afrikaans / Nederlands :) Daarnaast waren er op het terrein elke ochtend heel veel apen in de bomen en op de daken. Op deze manier zie ik elke dag weer nieuwe mooie dingen van Afrika.

Qua temperatuur is het hier veelal ongeveer het dubbele van de temperatuur in Nederland. Afgelopen week was het de meeste dagen zeker zo'n 35-40 graden! Sommige kinderen zien al gebeuren dat ik net zo bruin als hen wordt ;)

Superleuk om al jullie reacties voorbij te zien komen. Dat ik een oranje traditionele rok aan had was omdat ik die kon lenen van iemand van de staff. De kinderen hadden de rokken die ze bij het kindertehuis hebben. Maar je ziet de traditionele kleding hier in allerlei verschillende kleuren.

Tot de volgende blog maar weer!
Liefs, Manja.

Ps. De kans is aanwezig dat de namen van de kinderen op de foto's niet helemaal goed gespeld zijn... Maar ik doe m'n best en ben blij dat ik er al zoveel kan uitspreken.

  • 05 Oktober 2015 - 18:57

    Mannie:

    Super leuk om je zo een beetje te volgen. Hahaha ik zie het al voor me, Manja met zo'n mooi bruin kleurtje, zeg maar tegen de kinderen dat dat niet goed komt want dan herkennen wij je niet als je terugkomt.
    Fijn dat je af en toe nederlands kan praten dan verleer dat niet. Veel plezier met de kids als ze vakantie hebben. Love you.

  • 05 Oktober 2015 - 19:26

    Marga:

    Super om te lezen wat je zoal beleeft, ziet en doet! Vooral ook dat je geniet samen met de kinderen en de ontmoeting met andere mensen! En van de zon

  • 05 Oktober 2015 - 19:28

    Marga:


  • 05 Oktober 2015 - 20:34

    Karin:

    He Manja, leuk om je verhaal te lezen, maar nog leuker om je even gesproken te hebben. Geniet van alles wat je beleefd daar. Fijn dat je de kinderen de aandacht kunt geven die ze zo nodig hebben. Deel maar veel liefde uit. Liefs van je mams, love you xoxoxoxo

  • 05 Oktober 2015 - 21:29

    Coby:

    lieve Manja,
    wat kunnen we veel meebeleven, door jouw leuke verhalen. en ook mooi voor jou om af en toe even Nederlands te kunnen praten. dat Afrikaans is ook heel grappig om te horen hè. 'k heb hier een klein doosje voor me staan en daar staat op te lezen: 'n boksie vol wyshede vir elke dag! dit is Zuid-Afrikaans. met hele leuke spreuken. de eerste die ik pak is: Begin jou dag met God, dit is soveel beter as koffie!! :-)
    hier is het nu 15 graden, dus wel een beetje kouder! nou ik ben heel benieuwd naar jou volgende blog! veel plezier op Gondo en bij Takalani en geniet van deze tijd! dikke knuf en veul loifs uut K'noal

  • 06 Oktober 2015 - 00:29

    Tineke:

    Hoi blanke!
    Verkleur je al een beetje dan?
    Bedankt voor je leuke verhaal!
    Geniet er maar van en doe ze de groetjes maar
    Van Tineke. Als ze niet weten welke Tineke
    dan zeg je maar, 'Die ene dochter van Harry'
    :-P


  • 09 Oktober 2015 - 21:00

    Jaap:

    Hey Mezungu. (zeggen ze in Oeganda, betekend gewoon blanke)
    Leuk bericht en fijn dat je het naar je zin hebt. Geniet van de mooie ervaringen die je opdoet en laat de kinderen genieten van je inzet. Die oranje rok hoeft niet mee naar Nederland hoor want oranje bakt er niets van wat voetballen betreft. Een fijne tijd nog en blijf schrijven. Groet'n uut Winschoot.

  • 11 Oktober 2015 - 20:49

    Gerdie:

    Hoi Manja,

    wat leuk dat je ons weer deelgenoot maakt van wat je allemaal meemaakt daar. Ik zit je verhalen elke keer weer met een grote glimlach te lezen. Ik zie de taferelen al helemaal voor me. Ik ben ontzettend trots op je en kan me zo voorstellen dat de kinderen ook helemaal weg van je zijn! Ik wens je nog een hele goed tijd toe daar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manja

Actief sinds 22 Aug. 2015
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 8478

Voorgaande reizen:

15 September 2015 - 05 December 2015

Naar Afrika!

Landen bezocht: