Op de helft.. - Reisverslag uit Takalani, Zuid-Afrika van Manja Dieterman - WaarBenJij.nu Op de helft.. - Reisverslag uit Takalani, Zuid-Afrika van Manja Dieterman - WaarBenJij.nu

Op de helft..

Door: Manja Dieterman

Blijf op de hoogte en volg Manja

28 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Takalani

Vorige week zaterdag ben ik er weer even tussenuit geweest samen met Maartje en Mashudu. 's Ochtends kwam er een Afrikaanse zanger bij hun kerk. Dat afrikaans blijft een leuk taaltje om te horen. Maar toch nog wel moeilijk om te volgen. De hoofdlijnen waren echter wel goed te begrijpen :) vervolgens zijn we nog naar een lodge/galerij geweest die gerund wordt door Nederlanders. Met dit project ondersteunen ze de lokale bevolking. Al met al heb ik weer een leuke dag gehad.

Op zondag was er weer een kerkdienst in het kindertehuis. Verder heb ik die dag met de kinderen gespeeld en nog met een paar staffleden gepraat. En toen was het weekend alweer over en mocht ik maandag weer rond 6uur vertrekken om naar school te gaan. Op school kon ik enkele jongens helpen die moeite hebben om mee te komen met de klas. Ook donderdag was ik op de school.

Dinsdag en woensdag zijn vaak wat rustigere dagen. Vorige week kon ik op dinsdag echter met de social workers mee naar een ziekenhuis waar ze ook zorg hebben voor beperkten. Voor hen was een familiedag georganiseerd, waar wij dus ook even bij zijn geweest.
Ook de vrijdag en zaterdag ben ik 'gewoon' bij Takalani geweest. Wat fijn om te merken dat er zo'n band met de kinderen is dat ze hun zorgen met me willen delen en daarover willen praten, het is fijn om er op die momenten voor ze te kunnen zijn.

De afgelopen drie dagen ben ik weer lekker in de weer geweest. Zondag was het namelijk reformation day. Alle reformed churches kwamen samen voor een gezamenlijke dienst in een voetbalstadion. Na deze toch wel lange dag kon ik maandag ook niet echt rusten, want ik ging weer naar Gondo. Ook nu had ik de mogelijkheid wat te lezen met iemand die daar moeite heeft. Toen ik terugkwam heb ik de bijbelstudie van de kinderen weer bijgewoond. Wat een mooi initiatief en geweldig dat ongeveer de helft van de kinderen hier dit zo trouw bijwoont.

Gister heb ik ook weer een school bezocht, deze keer de basisschool in het dorp waar de meeste kinderen van Takalani naartoe gaan. De klassen zijn lekker groot, zo'n 50 a 60 kinderen per klas. Op deze school werkt Linda ook (de vrouw uit Amerika). Ik kon dus met haar meelopen, we gingen van klas naar klas om wat Engelse les te geven. We hebben zo'n 6 klassen gehad.
Vandaag heb ik dan eindelijk even een rustig ochtendje waarop niets hoeft. En kan dan alle taakjes doen die zijn blijven liggen (kleding wassen, deze blog schrijven e.d.) ;)

Al met al houden ze me hier nog goed bezig. Begin zo langzamerhand wel weer steeds meer te verlangen naar het Nederlandse eten, maar met de pap en de rijst houd ik het vast nog wel even vol denk ik.

Qua weer is het hier de laatste week wat wisselvallig. Dan even wat regen en wind en dan weer zon. En zelfs even wat onweer gehad. Maar aan de andere kant ben ik zondag ook nog wat verbrand. Dus het kan momenteel alle kanten op hier.

Groetjes voor jullie allemaal!
En tot schrijvens maar weer.
Liefs, Manja.

  • 28 Oktober 2015 - 22:57

    Coby:

    dag lieve Manja,
    tsjonge jonge, je hebt het wel heel druk zo te lezen, maar het zijn allemaal leuke dingen waar je mee bezig bent en wat je allemaal mee maakt. fijne diensten en kon die zanger ook mooi zingen? en wat een grote klassen zeg, is het dan ook erg rumoerig of toch heel gedisciplineerd? nou fijn dat jezelf schrijft dat je 'lekker in de weer bent' dat klinkt opgewekt!
    veel plezier verder!
    we genieten van je mooie verhalen en wensen je nog een hele fijne tijd daar onder de zegen van de Here!
    veul loifs van ons uut K'noal

  • 29 Oktober 2015 - 18:54

    Marga:

    Lieve Manja,
    Weer een mooi verhaal met al je belevenissen! Genoeg te doen daar en dat is ook wel fijn, want daar ging je toch voor!! Soms misschien een beetje veel, maar wel een hele ervaring die je meeneemt. Tja het eten......kan me voorstellen dat je uitkijkt naar onze Hollandse pot

  • 29 Oktober 2015 - 18:56

    Marga:

    Heb nog een fijne tijd daar , geniet ervan!! Liefs van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manja

Actief sinds 22 Aug. 2015
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 8498

Voorgaande reizen:

15 September 2015 - 05 December 2015

Naar Afrika!

Landen bezocht: